Reklama

La Engaña

Hiszpania posiada 7.000 kilometrów opuszczonej trasy kolejowej. W niektórych przypadkach są one przekształcone w zielone szlaki, w innych to porośnięte chwastami i będące w pełnym zapomnieniu miejsca. Istnieją również opuszczone, zamknięte, bardzo często zniszczone przez wandali stacje. Wiele z nich zostało zaadoptowanych na hotele, pozostała część jest nie lada zjawiskiem dla archeologów i atrakcją turystyki przemysłowej.

La Engaña ( Między Kantabrią i Burgos)

La Engaña to tunel stacji pociągowej, którego budowa trwała ponad 8 lat (jego konstrukcja została zakończona w 1959 roku). Pomimo to nigdy nie został użyty. Łączy gminy Vega de Pas w Kantabrii oraz Pedrosa de Valdeporres w Burgos, w pobliżu rzeki Engaña. Budowały go setki więźniów oraz wielu cywilów. Dziś budynek jest w stanie rozpadu. Na jego miejscu planowano zbudować autostradę. Stacja La Engaña znajduje się na południu, zaś na północy - Yera. 

La Fregeneda (Salamanca)

stacje_pociagowe_hiszpanii2.jpg

Ta międzynarodowa stacja łączyła w zamierzchłych czasach stacje Pocinho w Portugalii oraz La Fuente de San Esteban-Boadilla. Była przeznaczona do podróży oraz transportu towarów z Salamanki, Madrytu i Oporto. Została zamknięta w roku 1985. Skonstruowano 20 tuneli oraz 13 wiaduktów, aby wyrównać poziom ponad 300 metrów pomiędzy stacją La Fregeneda i Wiaduktem Międzynarodowym. Warto wspomnieć że jej okolice obfitują w zielone szlaki  i ciągną się od stacji de La Fuente de San Esteban aż do stacji La Fregeneda. Trasa ta ma długość 77 kilometrów. Najpiękniejsze jest ostatnie 17 kilometrów – otoczone są rzeką Morgáez i Agueda.

Algodor ( Madryt)

   stacje_pociagowe_hiszpanii3.jpg

W tym małym miasteczku w pobliżu dzielnicy Toledo Aranjuez, stacja kolejowa była wszystkim. Jej okolice zaludniły się w latach 1921-1924. Składała się ona z 60 budynków mieszkalnych przeznaczonych dla robotników, którzy płacili niewielki czynsz. Nieopodal znajdował się niewielki kościół. W roku 2005 stacja została zamknięta. Później była używana zazwyczaj jako sceneria filmowa. Nie bez przyczyny - budynek jest nadzwyczajny.

Canfranc (Huesca)

stacje_pociagowe_hiszpanii4.jpg

Jej konstrukcja przypomina sylwetkę Pałaców Francuskich z XIX wieku. Była to prężnie działająca stacja z hotelem w pobliżu. Na jej inauguracji, która odbyła się 18 lipca 1928 roku, był obecny Alfonso XIII i aż do czasu jej zamknięcia (w 1970 r.) był jej patronem. Rząd planuje zbudować na jej terenie centrum kulturalno–hotelowe wraz z muzeum kolejowym.

Osma La Rasa ( Soria)

stacje_pociagowe_hiszpanii5.jpg

Stacja została utworzona w XIX wieku. Jest oddalona o 7 kilometrów od pięknej trasy Sorii. Funkcjonowała w latach 1895-1985, a jej instalacje obsługiwały transport towarowy na odcinkach Zaragoza i Valladoid. W La Rasa urodził się (w 1918 r.) Marcelino Camacho, legendarny lider komisji robotniczych, którego ojciec pracował na tejże stacji.

Tłumaczenie: Anna Wolska

Źródło:  ABC.ES http://www.abc.es/viajar/top/20140908/abci-estaciones-tren-abandonadas-201409021649_5.html

Opisy do zdjęć:

Zdjęcie nr 1:  Stacja Yera (Kantabria) na północ od tunelu La Engaña

Zdjęcie nr 2: Pociąg na stacji La Fregeneda.

Zdjęcie nr 3: Stacja Algodor

Zdjęcie nr 4: Stacja Canfranc- Nadzwyczajny budynek otoczony naturą

Zdjęcie nr 5: Stacja Osma – La Rasa

 

Państwo: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.