Reklama

Dwóch studentów zarządzania GEM wprowadza serię dokumentalną na temat firm zajmujących się przemianami ekologicznymi i społecznymi. Oto znak rosnącego zainteresowania wśród uczniów nowymi modelami pracy.

Do tej pory absolwenci wiodących francuskich szkół zarządzania celowali w duże firmy konsultingowe, grupy międzynarodowe lub kilka startupów technologicznych o wysokim potencjale wzrostu.

Ale sytuacja się zmienia wraz z mobilizacją młodych ludzi w temacie klimatu i manifestu studenckiego o ekologicznym przebudzeniu, który podpisany został przez ponad 27 000 francuskich studentów.

Dwóch studentów Grenoble Ecole de management (GEM), Eloise Reybel i Clément Babinet poświęciło miesiące na realizację dokumentalnej serii prezentującej alternatywne firmy. To Otravia, po hiszpańsku „inna droga”: 7 filmów dokumentalnych po 7 minut, z których pierwszy odcinek został opublikowany online 5 czerwca 2019 r.

 

Serial dokumentalny o alternatywnych firmach

Obaj studenci wyjaśniają, że po odbyciu pierwszego stażu w „klasycznej” firmie poczuli pragnienie przeżycia czegoś innego. „Szukaliśmy sensu, więc szukaliśmy firm, które umożliwiłyby pracować inaczej, a przede wszystkim poszłyby dalej jeżeli chodzi o ekologiczną i społeczną transformację”.

Następnie odkryli ekonomię społeczną i solidarną (ESS), „sektor, który ledwo znaliśmy i który piętnowaliśmy”, mówi Eloise.

Aby podzielić się tym odkryciem, zaprojektowali serię Otravia, projekt sfinansowany w 2018 roku w kampanii crowdfundingowej, w ramach której opracowano 7 profesjonalnych raportów.

 

Film przedstawiający projekt

7 projektów, które służą gospodarce w interesie ogólnym

Kilka miesięcy po wezwaniu do finansowania społecznościowego, 5 czerwca 2019 roku, założyciele Otravii opublikowali swój pierwszy raport poświęcony Lemon Tri, startupowi, który oferuje coś w rodzaju „zabawy i edukacji”.

Warto zauważyć, że filmy można oglądać na Imago TV, kanale internetowym specjalizującym się w tematach ekologicznych lub alternatywnych, i że nie są one hostowane na najbardziej znanej platformie, ale na WeTube, rozwiązaniu umożliwiającym „innowacyjne i przyjazne dla środowiska strumieniowanie wideo”, co oznacza, że ​nie jest chciwe na energię i nie czerpie dochodów z reklam. I tak, Otravia naprawdę chce znaleźć inny sposób na wszystko.

Odkryj pierwszy raport z serii, a następnie udostępnij go i odkryj następne w WeTube oraz Imago TV. Otravia planuje opublikować raport online co tydzień.

 

Jedzenie, bank etyczny, energia, wymiana domów ...

Inne raporty ujawniają ekologiczną markę trampek (Véjà), firmę logistyczną zajmującą się reintegracją (Ateliers sans frontières), etyczny bank spółdzielczy (La Nef), łańcuch żywności Biocoop, dystrybutor energii Enercoop oraz platforma wymiany Guest to Guest House.

„Chcieliśmy pokazać, że istnieją alternatywne firmy z bardzo różnych sektorów - finanse, żywność, energia, usługi - i że mogą mieć różne statusy: spółdzielnie, ale także spółka akcyjna uproszczona...” wyjaśnia Eloise.

 

Podnieś świadomość i zainspirować studentów i absolwentów

Celem projektu Otravia jest przede wszystkim podniesienie świadomości i inspirowanie studentów oraz młodych absolwentów przygotowujących się do wejścia na rynek pracy. Już w swojej szkole Eloise i Clément odniosły wielki sukces, organizując dużą konferencję z prezesem Biocoop.

Ale czy studenci szkół wyższych posuną się tak daleko, aby przekierować swoje poszukiwania pracy na te alternatywne firmy: „Niekoniecznie”, odpowiada Eloise, „ale mogą wykorzystać to do wprowadzania innowacji w dużych firmach, prowadząc intraprzedsiębiorczość; inni będą mogli również tworzyć firmy ... ”

„Teraz, gdy jestem świadoma tych wszystkich konkretnych alternatyw, wiem, że chcę pracować w gospodarce o obiegu zamkniętym”

Ona sama postanowiła odbyć staż w Lemon Tri: „Na początku studiów interesowałam się zrównoważonym rozwojem i turystyką, ale kiedy pomyślałam o mojej przyszłej pracy, byłam trochę przestraszona. Po odkryciu wszystkich tych konkretnych alternatyw, dzisiaj naprawdę chcę pracować w gospodarce o obiegu zamkniętym ”.

 

Studenci, którzy nie chcą już „pracować dla byle kogo”

W lutym 2019 roku, w następstwie manifestu studenckiego dotyczącego ekologicznego przebudzenia, czterech studentów zarządzania Neoma Business School również podzieliło się swoimi oczekiwaniami w artykule zatytułowanym „Poszukiwanie sensu i wartości w pracy”.

Niektórzy, jak Ralia Bajwa, wierzą w możliwość przesuwania granic małymi krokami: „To nie firma, w której pracujemy się liczy, ale to jej intencja jest ważna, i jej zdolność do postępu. ”

Inni są bardziej wymagający: „Ludzie z mojego pokolenia nie będą już akceptować pewnych rzeczy w firmach i nie będą dłużej akceptować pracy dla byle kogo” - powiedział Cyril Kleinmann.

Dlatego też najbardziej zanieczyszczające grupy mogą mieć trudności z rekrutacją niektórych talentów, ponieważ młodzi absolwenci nie tylko kwestionują treść ich pracy, ale także jej cel: „Dla mnie ważne jest, mówi Cyril, by czuć się użytecznym i wnieść wartość dodaną, która byłaby pozytywna dla społeczeństwa ”.

 

Miejsce dla odpowiedzialnych menedżerów!

Wreszcie, wielu studentów lub młodych absolwentów chce zmienić metody zarządzania: „Bycie menedżerem nie oznacza tylko bycia wydajnym” - mówi Neomian Paul Berthier. Menedżer musi również pomyśleć o zespole, jego ekologicznym śladzie, mieć umiejetność widzieć globalnie. Firmy czekają na odpowiedzialnych menedżerów”.

W rzeczywistości raporty z serii Otravia pokazują firmy, w których hierarchia jest mniej uciążliwa i gdzie pracownicy często maja wpływ na podejmowanie decyzji. „W firmie, w której odbyłem staż, komunikacja była słaba, a decyzje podejmowane były jednostronnie, mówi Eloise, co moim zdaniem było szkodliwe dla atmosfery, a także dla wyników”.

W każdym razie uczeń nie kontynuował, woląc podążać „inną ścieżką”.

 

Autor: 
Michèle Longour/Tłum. Patrycja Puszkar
Źródło: 
20minutes.fr
Państwo: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.
8 + 1 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.

r e k l a m a