Reklama

Wraz z rozpoczęciem się roku szkolnego 2019, pięć szkół średnich w Ile-de-France przetestuje rozłożone harmonogramy zajęć. Cel: poprawa snu nastolatków i ich wyników w nauce.

W Ile-de-France, od poniedziałku 2 września, 514 096 uczniów szkół średnich powraca do szkoły.

W regionie, pięć szkół średnich będzie testowało rozłożone harmonogramy zajęć szkolnych. Zamiast zaczynać o godzinie 8, nastolatkowie zaczynać lekcje będą o 9 rano.

To eksperyment, dzięki któremu uczniowie szkół średnich maja poprawić swoją efektywność oraz wyniki w nauce.

Uniknąć wielkiego uderzenia w klasie, to jest cel w regionie Ile-de-France jesienią 2019 roku. Podczas gdy 514,096 uczniów szkół średnich powróciło do szkół w poniedziałek, niektórzy mogą zaplanować budzenie nieco później. Powód: eksperymentowanie w rozłożonych w ciagu dnia godzinach. Począwszy od tego tygodnia, w pięciu szkołach średnich w regionie paryskim, setki uczniów rozpocznie zajęcia o 9 rano.

Szkoła średnia Lycée des métiers de l’horticulture et du paysage, w Montreuil, Seine-Saint-Denis, należy do tych instytucji, które przetestują ten mechanizm. Spośród 28 lekcji, 8 z nich rozpocznie się teraz o 9 rano przez cztery dni w tygodniu. Inni uczniowie będą również eksperymentować z rozłożonymi godzinami między dwoma a trzema dniami w tygodniu.

 

Cel: poprawa wyników uczniów

Jeśli szkoła ogrodnicza w Montreuil zgłosiła się na ochotnika do tego testu, dzieje się tak dlatego, że jej dyrektorzy liczą na zwiększenie sukcesu swoich uczniów. „To wyzwanie, które podejmujemy, gdy widzimy męczenie się dzieci” - mówi dyrektor Corine Koch, która widzi, że niektórzy nastolatkowie czekają przed bramą szkolną o 7:30, podczas gdy wchodzą do klasy godzinę później. „Stwierdzono, że uczeń, który przyjeżdża później na zajęcia, lepiej przyswaja wiedzę”, potwierdza Axel Balme du Garay, zastępca dyrektora szkoły.

W 20 minutowej rozmowie w styczniu ubiegłego roku Claire Leconte, emerytowana profesorka psychologii edukacyjnej i badaczka chronobiologii, wskazała, że ​​w okresie dojrzewania „następuje opóźnienie faz fizjologicznych. Wieczorem nastolatkowie naturalnie zasną godzinę później niż przedtem, i rano obudzą się również godzinę później. Trzymanie się naturalnego rytmu dzieci w celu zoptymalizowania ich sukcesu jest głównym celem tego działania.

 

Nadzieja na skuteczne działanie

Po zajęciu się tym tematem w zarządzie oraz po konsultacji z rodzicami i nauczycielami, zastępca dyrektora szkoły ogrodniczej w Montreuil zrobił wszystko, co możliwe, aby zoptymalizować zajęcie czasu jego uczniów. „To pierwszy rok wdrożenia tej zmiany. Oczywiste jest, że będziemy dysponować wskaźnikami, które umożliwią nam zobaczyć jej efektywność oraz wskaźnik sukcesu, mówi Axel Balme du Garay. Nie wątpię, że okaże się to skuteczne, ponieważ zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia, oznacza to godzina snu więcej".

Organizacja FCPE (Federacji Rad Rodziców) z zadowoleniem przyjmuje tę inicjatywę w regionie Ile-de-France. „Jeśli uczniowie kończą zajęcia w tym samym czasie, co zwykle, i mają bardziej zoptymalizowany harmonogram, unikając dziur, pozostawiając rozsądną przerwę w południe, aby mogli jeść, to jest to dobre posunięcie”, mówi Anne Pieter, współprzewodnicząca FCPE 93. Jednak szef stowarzyszenia ma pewne zastrzeżenie: „ Jeśli jest to działanie, które nie uwzględnia godzin na koniec dnia, nie jest zbyt interesujące, ponieważ jedynie przesuwa problem. „Ze strony szkoły ogrodniczej w Montreuil zapewnia się, że uczniowie wyjdą ze szkoły najpóźniej o godzinie 17:45, czyli o typowej godzinie zakończenia zajęć.

 

Środek „z powrotem do szkoły”?

Nawet jeśli FCPE zatwierdzi ten eksperyment, obawy pojawiać się będą nadal. „Nie ma powodu, aby się temu sprzeciwiać, ale chodzi o eksperyment, który ma się odbyć wraz z powrotem do szkoły, i który niekoniecznie uwzględnia najważniejsze przedmioty pod względem czasu nauki”, analizuje Anne Pieter. Według współprzewodniczącego FCPE 93 jest to refleksja na temat ogólnego czasu trwania dnia szkolnego, którą zdecydowanie należy podjąć.

„Pozwolić uczniom szkół średnich spać więcej” to pragnienie regionu Ile-de-France, mówi Marie-Carole Ciuntu, wiceprezes szkół średnich i administracji ogólnej. Ale jest także inny problem : „przepełnienie w transporcie”. Zmienione harmonogramy mogą, oprócz poprawy wyników uczniów, zmniejszyć liczbę osób podróżujących transportem publicznym w godzinach szczytu. Odpowiedź nastąpi w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

 

Autor: 
Clément Rodriguez/Tłum. Patrycja Puszkar
Źródło: 
20minutes.fr
Państwo: 
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.
17 + 0 =
Rozwiąż proszę powyższe zadanie matematyczne i wprowadź wynik.

r e k l a m a