Reklama

Fot.: http://www.beethovenfest.de/impressionen/

Przez miesiąc życie kulturalne Bonn będzie się kręcić wokół Beethovena. Festiwal poświęcony jego twórczości to prawdziwa gratka dla miłośników muzyki klasycznej – posłuchać będzie można najlepszych orkiestr z całego świata.

Szóstego września pod hasłem „Iskra bogów” w Bonn rozpoczął się kolejny już Festiwal beethovenowski. Aż do trzeciego października, bo wtedy kończy się impreza, wszyscy, którzy udadzą się do rodzinnego miasta wielkiego kompozytora, będą mogli uczestniczyć w 60 wydarzeniach zaplanowanych w ramach tegorocznej edycji.

Beethoven w Bonn – długa historia

Historia Beethovenfest sięga 166 lat wstecz. W 1845 roku, z okazji 75 rocznicy urodzin kompozytora Franz Liszt ufundował miastu jego pomnik. Wyszedł on spod ręki Ernsta Hähnela, drezdeńskiego rzeźbiarza tworzącego dla tamtejszej Galerii Obrazów Starych Mistrzów. Po odsłonięciu dzieła nastąpiły trzy dni wypełnione muzyką autora „Dla Elizy”. Tak narodził się Beethovenfest. Później jego losy rozwijały się ze zmiennym szczęściem. Po wyjeździe Liszta z Bonn idea organizowania przeglądu twórczości kompozytora zniknęła na długie lata. Również sytuacja polityczna nie zawsze sprzyjała regularnemu odbywaniu się imprezy. Ostatecznie, dzięki inicjatywie Obywatele dla Beethovena w 1998 roku doszło do odrodzenia się koncepcji Festiwalu, który od tego czasu odbywa się co roku w formule około sześciotygodniowego przeglądu, na program którego składają się koncerty, wystawy, warsztaty i odczyty.

To nie muzeum!

Sukces Beethovenfest w ostatnich latach jest między innymi wynikiem oparcia go na trzech klarownych założeniach. Brzmią one: „1. Dzieła Beethovena nie są muzealną zawartością programu Festiwalu, lecz niewyczerpaną siłą napędową, z którą trzeba się zmierzyć. 2. Program Festiwalu jest płaszczyzną spotkań i artystycznej wymiany między »gwiazdami« a wyjątkowo utalentowanymi młodymi muzykami. 3. Beethovenfest odbywa się nie tylko w samym Bonn, lecz również w licznych klimatycznych miejscach Nadrenii”.

Włączenie do Festiwalu programu dla artystów stojących dopiero u progu kariery, a także wyrobienie mu marki jednego z najważniejszych niemieckich wydarzeń muzycznych jest zasługą jego wieloletniej dyrektor, Ilony Schmiel. Tegoroczna edycja to debiut na tym stanowisku jej następczyni, prawnuczki Richarda Wagnera, zafascynowanej muzyczną awangardą Nike Wagner. O tym, jaki tor obierze Festiwal pod jej przewodnictwem, mówi następująco: „Będę obstawała przy tym, aby w przyszłości zmienić sposób układania programu. Trzeba stworzyć pewną dramaturgię: spojrzeć na Beethovena przez pryzmat innych dzieł, mogą być one starsze, młodsze albo współczesne, wydawać zlecenia na dzieła premierowe, pokazać wpływ Beethovena na europejską symfonikę. Trzeba móc usłyszeć różne obrazy dźwiękowe u Beethovena: skonfrontować »oryginalny« dźwięk jego epoki z dźwiękiem naszych, nowoczesnych instrumentów”.

Jak przeskakuje „iskra bogów”?

W tym roku organizatorzy skoncentrowali się przede wszystkim na uświadomieniu publiczności, czym jest znana z IX symfonii „iskra bogów” – jaki wpływ na słuchaczy wywiera muzyka, do czego ich skłania, czym ich porusza. Festiwal pod tym hasłem stanowi jednocześnie dopełnienie trzyletniego cyklu. Edycja z 2012 roku z tematem przewodnim „Upór” została poświęcona artyście, natomiast w 2013 „Przemiany” ukazywały ewolucję twórcy i jego dzieła.

Program tegorocznego Beethovenfest zawiera kilka punktów ciężkości. Pierwszym z nich jest przede wszystkim sam Beethoven. Na ten element składają się cztery cykle – City of Birmingham Symphony Orchestra pod Baturą Andrisa Nelsonsa w ciągu czterech następujących po sobie wieczorów zagra wszystkie symfonie kompozytora, a Mahler Chamber Orchestra z dyrygentem Leifem Ove Andsnesem podczas trzech koncertów zaprezentuje swoją „Beethoven Journey”, powstałą poprzez połączenie koncertów fortepianowych mistrza z Bonn z jego „Fantazją chóralną” i dziełem Igora Strawińskiego. Ponadto przed festiwalową publicznością zaprezentują się Borodin Quartet oraz Leonidas Kavakos i Enrico Pace. Dwaj ostatni zagrają wspólnie sonaty skrzypcowe Beethovena i utwór współczesnej kompozytorki, Lery Auerbach.

Kolejnym ważnym elementem programu są koncerty kwartetów smyczkowych. Składające się z młodych muzyków Bennewitz Quartet, Heath Quartet i Quartet Zaïde wraz z renomowanym Kuss Quartet przygotują sześć występów, w trakcie których na warsztat wezmą utwory powstałe w odstępie 100 lat – z 1814, 1914 i 2014 roku.

Więcej informacji o Festiwalu znaleźć można na stronie internetowej wydarzenia http://www.beethovenfest.de/.

Anna Granatowska

 

Państwo: 
Dział: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.