Reklama

 

„Marketing”, „social media”, „Internet” – zwroty te stają się coraz bardziej popularne we współczesnym świecie, a co więcej – wciąż rośnie liczba firm, które aktywnie się w nie angażują. Coś o nich słyszałeś, ale nigdy nie próbowałeś… po co właściwie korzystać z portali społecznościowych i zwiększać działalność marketingową w Internecie?

 

„Powiadomienie: masz nadchodzące wydarzenie…”, „Powiadomienie: opublikowano post na stronie…”, „Powiadomienie: XXX zareagowała na post…”, „Powiadomienie: XXX też lubi…”

Każdego dnia na całym świecie miliony internautów klika „likes” i „share” na jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych, jakim jest Facebook. Poza nim, istnieje całe mnóstwo innych stron, np. Twitter, rozmaite fora internetowe, blogi. Każdy z tych portali można wykorzystać do budowania wizerunku swojej firmy – swojej marki – w oczach potencjalnych klientów; każdy też może okazać się najgorszym wrogiem, jeśli zostanie niewłaściwie wykorzystany.

Obecność w Internecie zawsze rodzi ryzyko… ale nieobecność w nim – we współczesnym świecie – to niemalże katastrofa. Media społecznościowe stwarzają wiele możliwości dla firm i marek, zatem warto o nie zadbać i umiejętnie z nich korzystać; co za tym idzie – marketing powinien być swoistym „oczkiem w głowie” każdego szefa oraz powinien być kierowany przez osoby dobrze zorientowane w strategii i celach danej firmy.

Oczywiście, można by zadać pytanie, po co marnować czas na siedzenie przed komputerem i odpisywanie na wiadomości od klientów; po co robić zdjęcia nowych produktów, pytać o opinię, wymyślać slogany i zamieszczać je na internetowej „tablicy”. Można też zastanowić się, czy rzeczywiście jest nam to potrzebne, przecież jest mnóstwo firm, które są znane i szanowane, a wcale nie muszą wkładać w to wielkiego wysiłku… tak zazwyczaj nam się wydaje.

W związku z rozwojem nowoczesnych technologii i coraz bardziej powszechnego użycia Internetu, coraz szybciej rozwijają się także rozmaite portale, w tym media społecznościowe. Według najnowszych badań, konto na Facebooku posiada już ponad 2,55 billiona internautów – a liczba ta wciąż rośnie. Codziennie, kilka razy, przeglądają oni tablice: swoją oraz znajomych, rozmaitych lokali, firm, wydarzeń; nieustannie klikają „like”, „share”, „invite”, wystawiają opinie, oceniają, zostawiają komentarze. Skoro więc potencjalni klienci są nieustannie obecni w Internecie, my także powinniśmy. Dlaczego? Choćby po to, by móc utrzymywać z nimi kontakt. Czytanie komentarzy, przeglądanie opinii, odpowiadanie na nie – to bardzo prosty sposób na zapoznanie się z potrzebami potencjalnej grupy odbiorców oraz z ich wrażeniami na temat naszych produktów czy wizerunku naszej marki w ich oczach. Prosty i skuteczny sposób, nieprzecenione źródło informacji, które można skutecznie wykorzystać w działaniach marketingowych. Nie potrzeba wielkich badań, wydawania tysięcy, angażowania ogromnego zespołu… wystarczy kilka osób, które będą regularnie dbały o skrzynkę mailową i odpowiadały na wpisy czy komentarze internautów. Wszystkie, rzecz jasna, nawet te nieprzychylne… a tak naprawdę to właśnie na nie należy odpowiadać najszybciej. Usuwanie czy ignorowanie negatywnych komentarzy klientów może okazać się opłakane w skutkach i znacząco pogorszyć wizerunek marki, a w dalszej kolejności – doprowadzić do spadku sprzedaży i popularności na rynku.

Kontakt z klientem i źródło wiedzy, jak kształtować przyszłe bądź modyfikować aktualne strategie marketingowe, aby były bardziej skuteczne i dopasowane do potrzeb klientów. Ale po co jeszcze są media społecznościowe? „Czy naprawdę inne firmy zawracają sobie tym głowę?” – to kluczowe pytanie, które w istocie, zawiera w sobie odpowiedź, bowiem sam fakt obecności konkurencji w Internecie, posiadania fanpage’u na Facebooku, dowodzi, iż jednak inni także przywiązują do tego uwagę. Dlaczego i po co? Przede wszystkim – obecność na portalach społecznościowych ma jeszcze jedną bardzo ważną zaletę, a mianowicie – umożliwia codzienny kontakt z potencjalnymi i/lub aktualnymi klientami. Zaś możliwość codziennej korespondencji znacząco wzmacnia zaangażowanie i przywiązanie do marki, co w rezultacie prowadzi do wzrostu sprzedaży oraz pozytywnego wizerunku firmy. Tak jak jeden negatywny komentarz może zburzyć całą strategię marketingową i dotychczasowy dorobek firmy, tak samo jedna pozytywna opinia szerzona w mediach społecznościowych może uruchomić swoistą lawinę kolejnych. Co więcej – możliwy jest nie tylko codzienny, bardziej bezpośredni i zindywidualizowany kontakt z konkretnym klientem, a nie jedynie ich „masą”; jest on możliwy znacznie szybciej, a przede wszystkim – taniej. Specyfika współczesnej technologii, tempo rozwoju, innowacyjność – wszystkie te czynniki sprawiają, iż wystarczy jedno kliknięcie – mniej niż sekunda! – aby inni użytkownicy danej marki, na całym świecie, dowiedzieli się, że Pan X lubi markę Y, a Pani Z jest niezadowolona z firmy W.

Oprócz możliwości codziennego kontaktu z klientami, rozmaite portale społecznościowe stwarzają także okazję do wspierania działań i akcji marketingowych. Zamieszczanie sloganów, konkursów, wpisów na forach czy fanpage’ach jest znacząco tańsze aniżeli umieszczenie reklamy w gazecie czy wyemitowanie jej w telewizji, a ponadto – pozwala dotrzeć do większej grupy odbiorców. Szybciej, taniej, a co najważniejsze – bardziej precyzyjnie. Zamieszczanie aktualnych informacji na temat firmy, jej planów, działań, w jakie się angażuje czy wydarzeń, które organizuje – to wszystko pozwala klientom lepiej zorientować się w strategii, stosowanej przed daną firmę, zwiększa jej wiarygodność i przyczynia się do wzmocnienia zaufania i lojalności wobec marki. Ponadto, jak pokazują badania z zakresu psychologii zachowań konsumenckich, aktualne informacje pozwalają odbiorcom zbudować poczucie „bycia ekspertem”, „bycia na bieżąco”, co przyczynia się do poprawy samopoczucia oraz wzmocnienia samooceny, budząc pozytywne emocje i skojarzenia z daną marką czy konkretnym produktem.

Podsumowując – we współczesnej rzeczywistości obecność w Internecie i aktywny udział na portalach społecznościowych, są podstawą do budowania wizerunku marki w oczach odbiorców, która niekiedy może mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia działań marketingowych i sprzedaży, a także reputacji firmy, stąd marketing oraz social media powinny stać się ważnym elementem strategii rozwoju każdego przedsiębiorstwa.

Autor: 
Anna Brykczyńska
Państwo: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisując ciąg znaków z obrazka udowodnij że nie jesteś botem.