
Fot. misje.scj.pl
SŁOWACJA
1. Populacja uczących się i język nauczania
Według stanu na dzień 31.12.2011r. liczba mieszkańców Słowacji w wieku do 29 lat wynosiła 2 126 tys.
654 (38,9% ogółu ludności), a w wieku objętym obowiązkiem szkolnym (6-15 lat) było 584 362 dzieci i
młodzieży (10,8% ogółu ludności). Urzędowym językiem nauczania jest język słowacki i – w niektórych
regionach – język mniejszości (węgierski, ukraiński, niemiecki, ruski lub bułgarski). Nauczanie w
językach mniejszości jest prowadzone w oddzielnych szkołach. Są także szkoły z dwujęzyczną
strukturą administracyjną i oddzielnymi klasami: z krajowym językiem nauczania i takie, gdzie naucza
się w języku mniejszości.
2. Administracja i finansowanie edukacji
Większość uczniów i studentów (w roku szkolnym 2009/10 było to 92,4% ogółu uczniów i studentów
kształcących się w pełnym wymiarze na poziomie od edukacji przedszkolnej do szkolnictwa
wyższego) uczęszczała do placówek publicznych, które są organizowane i prowadzone bezpośrednio
przez władze publiczne. Szkoły wszystkich fundatorów (publiczne, prywatne, kościelne), które
zapewniają edukację przygotowującą uczniów i studentów do przyszłej pracy otrzymują fundusze z
działu budżetowego Ministerstwa Edukacji Republiki Słowackiej.
Zakres kompetencji, organizacja i zadania organów administracji państwowej, gmin, regionów i
organów samorządowych w dziedzinie edukacji (z wyjątkiem szkolnictwa wyższego), są określone w
Ustawie nr 596/2003 Kodeksu funkcjonowania administracji państwowej i samorządu w dziedzinie
edukacji. Od 1 stycznia 2004 r. obowiązuje Ustawa nr 597/2003 o finansowaniu szkół podstawowych i
średnich oraz placówek edukacyjnych, której podstawę stanowią normatywne koszty kształcenia w
przeliczeniu na 1 ucznia.
Ministerstwo Edukacji Republiki Słowackiej, jako organ centralny administracji państwowej, kieruje
pracami administracji państwowej w dziedzinie edukacji i sprawdza ich wykonanie. Ministerstwo
podejmuje przede wszystkim decyzje w sprawie sieci placówek edukacyjnych, ustala zasady
kierowania działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkół oraz opracowuje projekty aktów prawnych i
koncepcje rozwoju systemu edukacji.
Na szczeblu regionalnym administrację ogólną reprezentuje 8 regionalnych urzędów oświatowych.
Mają one tę samą siedzibę i taki sam terytorialny zakres kompetencji jak samorządy regionalne.
Sprawy związane z ogólną administracją na szczeblu lokalnym lezą w kompetencjach gmin.
Jeśli chodzi o odpowiedzialność za organizację szkół i gospodarowanie środkami finansowymi,
uprawnienia decyzyjne posiadają jedynie poszczególne placówki mające osobowość prawną. Obecnie
wszystkie szkoły podstawowe i średnie posiadają osobowość prawną.
Za przeprowadzanie inspekcji w placówkach edukacyjnych, nadzór nad nauczycielami i zewnętrzną
ocenę szkół odpowiadają wyłącznie inspektorzy państwowi.
3. Edukacja przedszkolna
Edukacja przedszkolna, którą uznaje się za pierwszy szczebel systemu edukacji, obejmuje dzieci w
wieku od 3 lat (a czasem nawet młodsze) do 6 lat. Uczęszczanie do placówki przedszkolnej nie jest
obowiązkowe. W roku szkolnym 2009/10 wskaźnik skolaryzacji brutto (stosunek liczbowy wszystkich
dzieci zapisanych do przedszkoli (materská škola) niezależnie od wieku, włącznie z dziećmi w wieku
poniżej 3 lat i powyżej 5 lat, do całej populacji w wieku 3-5 lat) wynosił 85,9%. Edukacja przedszkolna
w placówkach publicznych jest bezpłatna, natomiast placówki prywatne pobierają opłaty.
4. Kształcenie obowiązkowe w pełnym wymiarze
Obowiązek szkolny trwa dziesięć lat – rozpoczyna się w wieku 6 lat i trwa do końca roku szkolnego, w
którym uczeń kończy16 lat.
Uczniowie uczęszczają najpierw do 9-letniej szkoły podstawowej (základná škola), która prowadzi
kształcenie na poziomie szkoły podstawowej (klasy I-IV) i średniej I stopnia (klasy V-IX). Obowiązek
szkolny dla uczniów z grup defaworyzowanych trwa od 0 do 9 roku szkoły podstawowej (klasa 0 w
szkole podstawowej odpowiada klasie przygotowawczej). Większość uczniów kończy obowiązkową
naukę w pełnym wymiarze po ukończeniu pierwszego roku kształcenia na poziomie szkoły średniej II
stopnia w szkole średniej (gymnázium, stredná odborná škola lub konzervatórium).
Po ukończeniu V klasy szkoły podstawowej uczniowie mogą zostać przyjęci do I klasy ośmioletniego
programu kształcenia w gimnazjum (gymnázium) lub w konserwatorium tańca (tanečné
konzervatórium); uczniowie ci kończą obowiązkową naukę w pełnym wymiarze po ukończeniu
drugiego roku kształcenia na poziomie szkoły średniej II stopnia. Uczniowie, którzy ukończyli VIII klasę
szkoły podstawowej mogą zostać przyjęci do I klasy pięcioletniego programu kształcenia w gimnazjum
dwujęzycznym.
a) Etapy
Základná škola (jednolita struktura, kształcenie na
poziomie podstawowym i kształcenie ogólne na
poziomie średnim I stopnia)
Kształcenie na poziomie podstawowym (I
etap, klasy I-IV), wiek: 6-10 lat i kształcenie
ogólne na poziomie średnim I stopnia (II
etap, klasy V-VIII lub V-IX), wiek: 11-14 lub
11-15 lat
Gymnázium (kształcenie ogólne na poziomie średnim I
stopnia i pierwszy rok kształcenia na poziomie średnim
II stopnia)
Wiek: 11-16, 14-16 lub 15-16 lat
Stredná odborná škola – Wyspecjalizowana szkoła
średnia (pierwszy rok kształcenia zawodowego na
poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 15-16 lat
Konzervatórium – Konserwatorium (kształcenie
artystyczne na poziomie średnim I stopnia i pierwszy
rok kształcenia artystycznego na poziomie średnim II
stopnia )
Wiek: 11-16 lub 15-16 lat
b) Kryteria przyjęć
Kształcenie obowiązkowe jest bezpłatne. Wymogiem przyjęcia do základná škola jest wiek ucznia i
dojrzałość szkolna. Jednak by zostać przyjętym do 8-letniego gymnázium (w wieku 11 lat), uczniowie
muszą ukończyć V klasę szkoły podstawowej i zdać egzamin wstępny. Aby zostać przyjętym do
gimnazjum dwujęzycznego (w wieku 14 lat, nauka trwa 5 lat) uczniowie muszą ukończyć VIII klasę
szkoły podstawowej i zdać egzamin wstępny. Aby zostać przyjętym do 8-letniego konzervatórium o
profilu tanecznym (w wieku lat 11) uczniowie muszą ukończyć V klasę szkoły podstawowej i zdać
egzamin wstępny.
c) Dzienny/tygodniowy/roczny wymiar zajęć
Rok szkolny 2010/11 obejmował 188 dni zajęć dydaktycznych i trwał od 1 września do 31 sierpnia.
Zajęcia (od minimum 22 do maksimum 25 lekcji trwających 45 minut dla dzieci w wieku ok. 7 lat i od
27 do 29 lekcji dla dzieci w wieku ok. 10 lat) są rozłożone na pięć dni w tygodniu. Minimalny i
maksymalny roczny wymiar zajęć dydaktycznych wynosi od 620 godzin (I klasa) do 705 godzin (IV
klasa) na poziomie szkoły podstawowej i od 761 godzin (V klasa) do 818 godzin (klasy VII-IX) na
poziomie szkoły średniej I stopnia.
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
Klasy są koedukacyjne i składają się z uczniów w tym samym wieku (wyjątek stanowią klasy mieszane
z uczniami w zróżnicowanym wieku).
W roku szkolnym 2010/11 na 1 nauczyciela w základná škola przypadało średnio 12,7 ucznia (15,0
uczniów w przypadku nieuwzględniania nauczycieli pracujących w niepełnym wymiarze godzin). Klasy
liczyły średnio 19,0 uczniów. W szkole podstawowej klasy tworzy się dla co najmniej 15 uczniów.
Maksymalna liczba uczniów w klasie 0 wynosi 16, w klasie I 22, w klasach II-IV 25, a w klasach V-IX
28 uczniów. Na lekcjach, w których uczestniczą uczniowie kilku różnych klas, maksymalna liczba
uczniów wynosi 24.
Na pierwszym etapie szkoły podstawowej (ISCED 1) wszystkich przedmiotów uczy nauczyciel
przedmiotów zintegrowanych, natomiast na drugim etapie (ISCED 2) lekcje prowadzą nauczyciele
przedmiotu. Na pierwszym etapie nauczycielami przedmiotu mogą być jedynie nauczyciele języków
obcych i religii.)
e) Treść i kontrola programów nauczania
Program nauczania obowiązkowego jest określony przez Państwowy Program Kształcenia. Szkolny
program kształcenia musi być zgodny z Państwowym Programem Kształcenia, w skład którego
wchodzą standardy kształcenia.
Nowa Ustawa o Edukacji, która weszła w zycie 1 września 2008 roku, wprowadza zmiany w obszarze
programów nauczania, które zaczęto stopniowo wdrażać w niektórych klasach.
Zaczynając od roku szkolnego 2008/09 programy nauczania dla pierwszej klasy szkoły podstawowej (I
klasa základná škola) i dla pierwszej klasy kształcenia ogólnego na poziomie szkoły średniej I stopnia
(V klasa základná škola i I klasa 8-letniego gymnázium i konzervatórium), jak równieŜ dla I klasy
kształcenia na poziomie szkoły średniej II stopnia (I klasa gymnázium, stredná odborná škola i
konzervatórium) są ustalane w oparciu o Państwowy Program Kształcenia na podstawie którego
szkoły tworzą swoje programy nauczania, w których szczegółowo określają plan i programy
nauczania.
Uczniowie innych klas są nauczani zgodnie z poprzednimi programami dopóki nie przejdą do
następnego etapu edukacji.
Zgodność szkolnego programu nauczania z Państwowym Programem Kształcenia jest kontrolowana
przez Państwową Inspekcję Szkół.
Szkolny program nauczania w nowej formie reprezentuje ważną zmianę w edukacji. Pozwala on
wzmocnić autonomię szkoły i tworzy przestrzeń dla prowadzenia nauczania zgodnie ze specyfiką
szkoły, potrzebami regionu, pracowników i innych partnerów.
Na przykład program nauczania dla edukacji podstawowej (ISCED 1) jest podzielony na siedem
obszarów kształcenia. 1 – języki i komunikacja z przedmiotami podstawowymi: język słowacki i
literatura, pierwszy język obcy. 2 – matematyka i praca z informacją: z przedmiotami matematyka,
informatyka. 3 – przyroda i społeczeństwo: nauki przyrodnicze, historia i geografia. 4 – człowiek i
wartości: etyka lub religia. 5 – człowiek i świat pracy: edukacja dla pracy. 6 – sztuka i kultura: edukacja
muzyczna, edukacja artystyczna. 7 – zdrowie i ruch: wychowanie fizyczne.
Obszary kształcenia są połączone ścieżkami międzyprzedmiotowymi w celu rozszerzenia
podstawowej treści przedmiotowej. Ścieżki te mogą być wykładane w ramach poszczególnych
przedmiotów bądź w formie kursu lub niezależnego opcjonalnego przedmiotu.
Nauczyciele mogą Używać metod nauczania i podręczników wedle własnego wyboru (z listy
zaakceptowanej przez Ministerstwo Edukacji Republiki Słowackiej).
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Formy oceniania uczniów są określone przez Ustawę o Edukacji. Ocena moŜe być kształtująca i
sumatywna, co może być wyrażone w słowach, gradacji (pięciopunktowa skala oceniania) lub za
pomocą kombinacji obu metod. Ocenianie należy do nauczycieli i ma miejsce w trakcie roku
szkolnego (sprawdziany pisemne i ustne, zadania domowe). W trakcie kształcenia obowiązkowego
uczeń, który nie zaliczył więcej niŜ dwóch przedmiotów obowiązkowych na koniec roku szkolnego
powtarza klasę.
Uczeń, który na koniec roku szkolnego nie osiągnął zadowalających wyników z nie więcej niŜ dwóch
przedmiotów obowiązkowych może decyzją dyrektora szkoły przystąpić do egzaminu poprawkowego.
Uczniowie dziewiątej klasy szkół podstawowych zdają ogólnokrajowy test Testovanie 9 z języka
nauczania i matematyki, a uczniowie uczęszczający do szkół z wykładowym językiem mniejszości
także z języka słowackiego. Wyniki testu powinny stanowić znaczące kryterium przyjęcia do szkoły
średniej.
Uczniowie otrzymują świadectwo na koniec pierwszego semestru i na koniec każdego roku szkolnego.
Na zakończenie dziewiątej klasy szkoły podstawowej (základná škola), uczeń otrzymuje świadectwo
oparte na wynikach nauki w szkole (bez egzaminu końcowego) wraz z dodatkowym dokumentem
potwierdzającym, Ŝe „uczeń ukończył edukację w szkole średniej I stopnia”
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzaje kształcenia
Szkolnictwo średnie II stopnia
Gymnázium (drugi i wyższy rok kształcenia ogólnego na
poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 16-19 lat
Stredná odborná škola - Wyspecjalizowana szkoła średnia
(drugi i wyższy rok kształcenia zawodowego na poziomie
średnim II stopnia i dwa lata nauki uzupełniającej) (1)
Wiek: 16-18, 16-19, 16-20 lat
Konzervatórium – Konserwatorium (drugi i wyższy rok
kształcenia artystycznego na poziomie średnim II stopnia)
Wiek: 16-18, 16-19 lat
Szkolnictwo policealne
Stredná odborná škola - Wyspecjalizowana szkoła średnia Wiek: 19-21 lat
(1) Stredná odborná škola (wyspecjalizowana szkoła średnia) zapewnia dwuletni program nauczania
także dla uczniów którzy ukończyli szkołę podstawową w niższej niż dziewiąta klasie lub nie zaliczyli
dziewiątej klasy. Uczniowie są w wieku 16-18 lat. Na zakończenie nauki otrzymują oni świadectwo na
podstawie wyników egzaminu końcowego (wykształcenie na poziomie szkoły średniej I stopnia –
ISCED 2).
b) Kryteria przyjęć
Warunkiem przyjęcia jest ukończenie ostatniej klasy 9-letniej základná škola i zdanie egzaminu
wstępnego (jeżeli taki wymóg obowiązuje w danej szkole średniej).
c) Programy i treści nauczania
Program nauczania określa się w taki sam sposób jak w ramach kształcenia obowiązkowego.
Przedmioty obowiązkowe są takie same dla wszystkich uczniów kształcących się w danym profilu.
Nauczyciele mogą dostosowywać programy nauczania do sytuacji w danym regionie i szkole oraz
zainteresowań i potrzeb uczniów. Zmiany wprowadzone w kształceniu następującym po ukończeniu
obowiązku szkolnego weszły w Życie od roku szkolnego 2009/10.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniów ocenia się w taki sam sposób jak w ramach kształcenia obowiązkowego. Świadectwo
wydawane po zdaniu przez ucznia egzaminu końcowego, maturitná skúška (który składa się z
zewnętrznej i wewnętrznej części, tematy pisemnej części są ustalane i oceniane zewnętrznie przez
Narodowy Instytut Certyfikowanych Pomiarów Kształcenia). Egzamin ten jest organizowany przez
wszystkie szkoły średnie II stopnia, stanowi minimalny wymóg ubiegania się o przyjęcie na studia
wyższe.
Szkoły średnie II stopnia prowadzą kształcenie policealne (stredná odborná škola) przewidziane dla
kandydatów, którzy posiadają świadectwo ukończenia szkoły średniej. W ramach kształcenia
policealnego uczniowie uzupełniają i pogłębiają zdobyte wykształcenie, aby lepiej przygotować się do
wykonywania zawodu. Specjalizują się w wykonywaniu konkretnych prac lub uzyskują kwalifikacje
zawodowe w innej dziedzinie kształcenia niż dziedzina, z której zdawali egzamin końcowy w szkole
średniej. Kształcenie policealne prowadzone jest na ogół w niepełnym wymiarze.
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzaje uczelni
Uczelnie prowadzą studia na trzech poziomach: studia pierwszego stopnia trwające 3-4 lata i
kończące się uzyskaniem tytułu licencjata (BA), studia magisterskie (MA) drugiego stopnia (magister,
inžinier, doktor medicíny), które mogą trwać od jednego do trzech lat i studia doktoranckie (PhD)
stanowiące trzeci cykl kształcenia wyższego. Standardowa długość studiów doktoranckich waha się
od 3 do 4 lat (standardowa liczba punktów rekomendowana przez orzeczenie wynosi 60 punktów na
rok akademicki). Europejski System Transferu Punktów (ECTS) został w pełni wprowadzony od roku
akademickiego 2005/06 dla poziomów BA/MA/studia doktoranckie.
Univerzita, Vysoká škola, Akadémia Wiek: 19-21, 19-22, 19-23, 19-24/22/23/24 lata
Stredná odborná škola - wyspecjalizowana szkoła
średnia, vyššie odborné odium (wyŜsze studium
zawodowe ISCED 5B)
Wiek: 19-21, 19-22 lata
Konzervatórium (Konserwatorium) –
wykształcenie artystyczne
18-19, 19-21 lat
b) Warunki wstępu
Minimalnym warunkiem przyjęcia na studia wyższe jest posiadanie świadectwa wydawanego uczniom,
którzy zdali egzamin końcowy w szkole średniej II stopnia (vysvedčenie o maturitnej skúške).
Pozostałe kryteria, np. zdanie egzaminu wstępnego oraz treść i formę tych egzaminów, określają
poszczególne uczelnie.
Kształcenie na publicznych i państwowych uniwersytetach jest obecnie darmowe z wyjątkiem
przypadków przedłużenia standardowego czasu trwania studiów. Prywatne uniwersytety mogą
wymagać czesnego wedle własnego uznania.
Publiczna instytucja oferująca wyŜsze kształcenie na poziomie studiów wyższych może wymagać od
kandydatów opłat na poczet wydatków związanych z procedurą rekrutacyjną. Opłata jest ustalana na
podstawie rzeczywistych wydatków instytucji związanych z tą procedurą.
c) Kwalifikacje
Studia pierwszego stopnia kończą się uzyskaniem tytułu bakalár (BA). Dyplom ten umożliwia
absolwentom podjęcie studiów magisterskich lub wejście na rynek pracy. Studenci, którzy ukończyli
studia uniwersyteckie (trwające 2-3 lata po uzyskaniu tytułu bakalár lub 5-6 lat jako odrębny cykl
kształcenia), otrzymują dyplom i tytuł inžinier, magister lub doktor (na wydziałach medycyny 'doktor
všeobecného lekárstva, doktor zubného lekárstva' i weterynarii 'doktor veterinárskeho lekárstva').
Posiadacze tych dyplomów mogą podjąć studia doktoranckie na uniwersytecie.
Studenci wyższego studium zawodowego na zakończenie dwuletniego bądź trzyletniego programu
nauczania w wyspecjalizowanej szkole średniej otrzymują świadectwo zdania egzaminu i dyplom
ukończenia wraz z prawem Używania tytułu „specjalista dyplomowany” (DiS). Absolwenci
konserwatorium otrzymują tytuł „specjalisty dyplomowanego” o skrócie DiS.art.
7. Kształcenie specjalne
Większość dzieci mających specjalne potrzeby edukacyjne uczęszcza obecnie do szkół specjalnych.
Wdrożenie dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do systemu kształcenia specjalnego
wymaga rekomendacji odpowiedniego specjalisty i zgody rodziców. Struktura kształcenia specjalnego
jest bardzo zbliżona do struktury kształcenia w szkolnictwie ogólnodostępnym.
Kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie od edukacji przedszkolnej do
szkół średnich II stopnia prowadzone jest w szkołach specjalnych lub ogólnodostępnych. W szkołach
ogólnodostępnych dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może uczyć się wraz ze swymi
zdrowymi rówieśnikami w klasie ogólnodostępnej (integracja indywidualna) lub z innymi dziećmi
mającymi tego samego rodzaju upośledzenia w klasie specjalnej w szkole ogólnodostępnej (integracja
grupowa).
W roku szkolnym 2009/10 uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowili 8,6% ogółu
uczniów objętych kształceniem obowiązkowym (562 579 uczniów); uczniowie kształceni oddzielnie (w
szkołach specjalnych i specjalnych klasach szkół ogólnodostępnych) stanowili 5,4%, a uczący się w
ramach integracji indywidualnej w klasach ogólnodostępnych – 3,2%.
8. Nauczyciele
Nauczyciele, którzy uczą na pierwszym etapie základná škola – szkoły podstawowej (jako nauczyciele
przedmiotów zintegrowanych, ISCED 1) i drugim etapie tej szkoły (jako nauczyciele przedmiotu,
ISCED 2) oraz w szkołach średnich II stopnia (jako nauczyciele przedmiotu, ISCED 3), obowiązkowo
kończą studia na uniwersytecie (na poziomie magisterskim). Studia (model równoległy) trwają 4 lata
dla nauczycieli uczących na pierwszym etapie základná škola i 5 lat dla nauczycieli uczących na
drugim jej etapie i w szkole średniej II stopnia (jako nauczyciele przedmiotu). Nauczyciele pracujący w
szkołach publicznych nie mają juŜ statusu urzędników państwowych, są pracownikami państwowymi.
9. Aktualne reformy i debaty w dziedzinie edukacji
Pod koniec roku 2000 przyjęty został Narodowy Program Edukacji. Jest to program reform na
następne 15 do 20 lat – finalizowany projekt Millennium i Narodowy Program Edukacji w Republice
Słowackiej, który został opracowany z uwzględnieniem naszych wspólnych korzeni, historii oraz
aktualnych wymogów i możliwości. Odpowiada on także na przewidywane potrzeby i wymogi mogące
się pojawić w bliskiej i dalekiej przyszłości. W programie wytyczono pewien kierunek czy wizję zmian
prowadzących do ogólnych i konkretnych celów w dziedzinie edukacji oraz określono sposób realizacji
tych celów. Jest to istotny krok na drodze do opracowania pełnej strategii reform, których fundament
ma stanowić nowa ustawa o edukacji.
Rząd stopniowo wprowadza propozycje reform z Millennium poprzez dostarczanie nowych
wytycznych. Następujące z nich zostały zaaprobowane w marcu 2007 przez Rząd Republiki
Słowackiej i Ministerstwo Edukacji Republiki Słowackiej: Wytyczne dla pomocy z zakresu pedagogiki
specjalnej; Wytyczne dla zintegrowanej pomocy pedagogiczno-psychologicznej (propozycje nowej
organizacji i współpracy usług pomocowo-doradczych. Skupiają się one na prewencji i dotyczą dzieci
z rodzin defaworyzowanych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wytyczne te
doprecyzowują obszar działania pedagogów specjalnych, psychologów, pomoc w wybieraniu zawodu i
pomoc pedagogiczną zgodnie z prawem przeciw dyskryminacji z maja 2004); Wytyczne pracy w
edukacji przedszkolnej (więcej szczegółów poniżej); Wytyczne wspomagania rozwoju uzdolnionych i
utalentowanych uczniów (odnoszą się do pracy szkół i klas dla dzieci wyjątkowo uzdolnionych
artystycznie i sportowo i są blisko związane z Wytycznymi dla podstawowej edukacji artystycznej.
Celem obu tych wytycznych jest maksymalne zaangażowanie dzieci w kształcenie artystyczne i
sportowe podczas ich wolnego czasu); Wytyczne dla nauczania języków obcych (więcej szczegółów
poniżej) i wytyczne dla uczenia się przez całe życie i doradztwa w Republice Słowackiej (mają one na
celu zwiększenie liczby uczących się dorosłych, odnawiania posiadanych i nabywania nowych
kompetencji).
Wszystkie te nowe wytyczne stały się podstawą do przygotowania nowej Ustawy o Edukacji Nr
245/2008, która weszła w Ŝycie 1 września 2008 roku. Tego samego dnia 13 Rozporządzeń
związanych z nową Ustawą o Edukacji przygotowanych przez Ministerstwo Edukacji nabrało mocy
prawnej.
A – Trwające reformy i debaty w dziedzinie edukacji związane z ramą strategii
‘ET 2020’
1. Wdrażanie programów mobilności i uczenia się przez całe zycie
- strategie uczenia się przez całe zycie
W grudniu 2009 zostało wydane Rozporządzenie Nr 568 dotyczące uczenia się przez całe Ŝycie, które
dostosowuje system akredytacji i informacji dotyczącej edukacji dorosłych, a także zasady i procedurę
uznawania wyników dalszej edukacji. www.minedu.sk
- Europejskie Ramy Kwalifikacji
Konieczne decyzje w sprawie procesu rozwoju krajowych ram kwalifikacji w Republice Słowackiej są
juŜ podjęte na poziomie Ministerstwa Edukacji, Nauki, Badań i Sportu Republiki Słowackiej i na
poziomie rządowym. Rozwój tych ram będzie kluczową działalnością procesu implementacji
europejskich ram kwalifikacji (EQF) na Słowacji. Proces referencyjny rozpoczął się w roku 2008, a
jego koniec jest przewidziany na rok 2013. www.minedu.sk
- Rozszerzenie mobilności w uczeniu się
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
2. Podnoszenie jakości i wydajności edukacji i szkoleń
- Nauka języków
W związku z wytycznymi dla nauczania języków obcych w ramach reform z programu Millenium,
nauka języka jest obowiązkowa od trzeciej klasy szkoły podstawowej, uczniowie mają wtedy 8 lat.
Ma to na celu zapewnienie, aby absolwenci szkół średnich drugiego stopnia mieli opanowane dwa
języki obce i dzięki temu lepszą pozycję na rynku pracy.
- Rozwój zawodowy nauczycieli i trenerów
Rozporządzenie Nr 317 na temat kadry dydaktycznej, które zawiera także propozycję systemu
kontynuacji kształcenia dla pracowników dydaktycznych zostało przyjęte w lipcu 2009 i weszło w Ŝycie
w listopadzie 2009. www.minedu.sk
- Zarządzanie i finanse
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- Podstawowe umiejętności z zakresu czytania, matematyki i nauk ścisłych
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- „New Skills for New Jobs” (Nowe Umiejętności dla nowych Zawodów)
Rozwój systemu prognozowania i monitorowania potrzeb rynku pracy będzie prowadzony w ramach
strategii uczenia się przez całe życie i doradztwa, która została przyjęta w roku 2007.
3. Promowanie sprawiedliwości, spójności społecznej i aktywnego obywatelstwa
- Uczniowie przedwcześnie kończący edukację
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- Edukacja przedszkolna
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- Migranci
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- Uczniowie ze specjalnymi potrzebami
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
4. Rozwijanie kreatywności i innowacji, włącznie z przedsiębiorczością, na
wszystkich poziomach edukacji i szkoleń
- Przekrojowe kompetencje kluczowe
Republika Czeska stara się zawrzeć rozwój umiejętności kluczowych we wszystkich obszarach
kształcenia krajowego systemu edukacji. Na potrzeby projektu państwowego programu kształcenia
zostały opracowane Wskaźniki kluczowych umiejętności dla poszczególnych poziomów i obszarów
nauczania. Zaczynając od roku szkolnego 2008/09 programy nauczania dla pierwszych klas szkół
podstawowych, szkół średnich I stopnia, a także pierwszych klas szkół średnich II stopnia są
określone przez państwowy program kształcenia. Na jego podstawie szkoły tworzą swoje programy
kształcenia, w których szczegółowo definiują plany i programy nauczania.
- Instytucje przyjazne innowacjom
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
- Partnerstwo
Brak zmian w polityce na poziomie krajowym.
B - Inne ważne trwające reformy i debaty w dziedzinie edukacji na poziomie
krajowym
- Kształcenie zawodowe
Ustawa o kształceniu zawodowym i szkoleniach Nr 184/2009 weszła w zycie 1 września 2009.
Obejmuje ona: a) warunki zapewniania uczniom zawodowego kształcenia i szkoleń zgodnie z
potrzebami rynku pracy, b) współpracę, pozycję i zadania jednostek administracyjnych, regionów
samorządowych, pracodawców i pracowników w zapewnianiu zawodowego kształcenia i szkoleń, c)
finansowanie i pomoc materialną dla uczniów, d) fundusz dla rozwoju zawodowego kształcenia i
szkoleń.
W kwietniu 2010 rozpoczęty został projekt popularyzacji kształcenia zawodowego i szkoleń. Jego
celem jest przyciągnięcie większej liczby aplikantów do systemu wyspecjalizowanych szkół średnich.
Promocja kształcenia zawodowego i szkoleń jest skierowana na zapewnienie uczniom szansy
wybrania programów nauczania potrzebnych na rynku pracy, zmniejszenie bezrobocia wśród młodych
ludzi i rozwijania współpracy między placówkami edukacyjnymi i przedstawicielami świata biznesu i
przemysłu.
- Szkolnictwo wyższe
W październiku 2009 przyjęta została Ustawa Nr 496/2009 zmieniająca i uzupełniająca wcześniejszą
Ustawę o Szkolnictwie Wyższym Nr 131/2002. Ustanowione zostały nowe warunki rejestracji na
studia, sposób rejestracji pracy końcowej, doktorskiej i habilitacyjnej. Na mocy nowej ustawy uczelnie
wyższe mają obowiązek wydać bez opłaty tłumaczenie dyplomu w języku angielskim.
Rok 2009 charakteryzował się trwającymi projektami uczelni wyższych i ministerstwa Edukacji, które
poprawiły sposób zarządzania sektorem szkolnictwa wyższego i zwiększyły przejrzystość jego
działania. Zapoczątkowano wtedy tworzenie centralnego portalu informacyjnego uczelni wyższych,
centralnego rejestru studentów i centralnego rejestru publikacji.
Obecne działania skupiają się na modernizacji systemu akredytacji, finansowania i rozróżniania
uczelni wyższych, jak i na przyznawaniu dotacji wyższym uczelniom zgodnie z jakością
funkcjonowania.
- Kontynuacja nauki i szkoleń
Tematem dyskusji jest przygotowanie warunków dla uznawania wyników kształcenia formalnego i
nieformalnego tak, by dało się je przełożyć na wykształcenie potrzebne w celu zatrudnienia na rynku
pracy. Trwają prace nad stworzeniem krajowego systemu kwalifikacji.
Opracowanie: Słowackie Biuro Eurydyce 2010/11
Dodaj komentarz